Alla inlägg under april 2009

Av Ulrika Skoog - 30 april 2009 06:59

Vilket fantastiskt väder det har varit och är, man vaknar på morgonen till strålande sol.


Valparna är ute nästan hela dagarna och älskar det! De leker, brottas, sover, äter, kissar, bajsar. Ja det blir ju en del kiss och bajs från fem valpar och jag måste säga att det är väldigt juste att ha dom ute mycket och slippa byta tidningar titt som tätt :-)

En av valaprna blev klippt igår, söt som socker. Finns inget som slår en liten nyklippt bedlingtonvalp! Helt plötsligt får dom ett helt annat uttryck! Underbart...ska försöka klippa alla här i helgen. Även deras mor och far är i behov av renovering!!


-Anna- Jag hörde av mamma hur "tokig" Della blivit i hundar, låter härligt tycker jag. Synd bara som sagt att avståndet är så långt. För visst hade jag kunnat ha mycket hjälp av henne både till hundarna och barnen!


-Mia- Jo jag ska försöka ta individ bilder....hmm vilken dag som helst ;-)


Önskar alla läsare en undervar Valborgsmässoafton!

Av Ulrika Skoog - 29 april 2009 09:13

Ja för små valpar är köket en väldigt spännande plats.....

Av Ulrika Skoog - 26 april 2009 21:25

Det vill säga Elvis födelsedag. Japp idag fyller min Elvis 6 år. Tänk vad tiden går fort, kommer så väl ihåg honom som en godmodig 10 veckors valp som tog täten på alla äventyr. Fortfarande älskar Elvis bus och lek och förgyller alla våra dagar. Att mitt hjärta klappar extra för denne herre är väl ingen nyhet kanske, men väl värt att nämna igen. Dagen har tillbringats ute i det fina vädret med nytt gott tuggben. Även en grillad korv bara just till honom fick det bli.


Även valparna har varit ute mest hela tiden, i början kunde vi ha dom ute lösa men nu är det kompostgaller som gäller. Dom börjar nämligen bli väldigt snabba på sina ben. Vi har en ordentligt stor tomt och att hitta och hinna med fem grabbar är inte lätt :-)


Se så fina de är de små trollen.

Av Ulrika Skoog - 25 april 2009 16:40

Ja med underbar vårvärme har nu valparna provat sina små tassar på gräsmattan i några dagar. Vissa är mer förtjusta än andra. Man börjar märka skillnader i deras personligheter. Ginza som är en riktig svansviftare, ja jag menar verkligen att hon i stort sett alltid viftar på svansen...verkar ha nedärvt detta till speciellt ett par tre av dom....så söta. Elvis viftar inte alls på svansen på det viset. En av grabbarna är dock otroligt lik Elvis i uttrycket!! Så fin... Alla verkar ju dock få väldigt bra huvuden, konstigt vore väl annat kanske??

Tyvärr har kameran inte varit med ute...hmmm måste be Jens fota dem.


Nu äter de iaf valpmat två gånger om dagen och får lite fil...det uppskattas och det är fem trinda herrar!


Deras stamtavlor har kommit, fick brev om det igår, men har inte hunnit hämta dom än. Nu har jag iaf fått reda på ett tilltalsnamn till, så såhär lång ska grabbarna heta följade....


Optimal Flex Extra Terrestrial--"Wille" ska flytta till Ellie och Rikard på Gotland, till halvbror Melker. (Optimal Flex Addicted.)

Optimal Flex Mars Attacks--"Tulo" ska flytta till Ulrika och Lars i Kivik.

Optimal Flex Space Invaders--"Sture" ska flytta till Tora i Malmö.

Optimal Flex Babylon Five--Ska flytta till Carina i Hässleholm.

Optimal Flex UFO Inferno -- Är fortfarande till salu.


Det känns så himla bra att ha så fina hem att skicka våra valpar till. Förstår att ni är sugna på att hälsa på och det är ni hjärtligt välkomna att göra.

Vet att jag inte riktigt funnits tillhand nu ett litet tag, men det har ju en anledning som kallas Sixten :-) Man blir lite mer grötig i hjärnan än vanligt men snart så är den nog nästa tillbaka igen, det får vi hoppas iaf.

Allt bara bra iaf... och tack snälla för alla gratulationer!!


Av Ulrika Skoog - 22 april 2009 16:49

I måndags den 20 april blev lyckan total....12 dagar efter utsatt datum föddes ännu en grabb till familjen vid namn Sixten! Han är en ljuvlig liten påg så klart och vi har varit hemma sen igår.

Allt har gått bra och med fantastik hjälp på hemma plan av min mamma, så har vi vetat att storebror, valpar och vuxna hundar har fått precis det dom behöver. Tack snälla mamma för all din hjälp....


Ja tänk valparna blev fyra veckor i måndags och jag var inte borta mer än i ett par dygn...men tänk vad de växt på den tiden. Nu busas det och knatas på i ganska bra fart. Ska så snart jag landat lite till ta bilder på dom.


Allt bara bra på alla sätt...vi hörs snart igen!


Av Ulrika Skoog - 17 april 2009 07:33

Igår fick de små rultiga grabbarna smaka riktig mat...dvs väl blötad torrfoder. Alla tyckte att det smakade mums!! Inga fel på aptiten!

Dom åt sig mäta och ännu rundare för att sedan sova helt utslagna...det tar på  krafterna! Fodret är Eukanubas Puppy Start, som är speciellt anpassat för små magar som bara är vana vid mammas mjölk. Trodde kanske att det var någon som skulle få ont i magen, men alla verka klara den nya maten utan problem!



Av Ulrika Skoog - 15 april 2009 10:11

Ja de små liven är fösäkrade hos Sveland, ett bolag som jag har haft ända sen vi köpte Elvis. Mycket nöjd med dom, väldigt trevligt och kunnigt folk som arbetar där och lätta att få tag på.

Jag rekommenderar självklart mina valpköpare att använda sig av Sveland och dom har en väldigt fördelaktig juniorfösäkring, som jag kommer att lämna blanketter om när valparna flyttar....

Titta gärna på deras hemsida www.sveland.se


Sen var det de här med hundmat! Våra hundar äter Eukanuba Working & Endurance. Ett foder för aktiva, hög presterande hundar. Detta är inte främst för att våra hundar jobbar extremt mycket utan för att dom måste få i sig mycket fett och protein. Dels för att hålla en god muskulatur och även för att pälsen ska vara så bra som möligt.

Jag är en start förespråkare av riktigt bra hundmat, dvs inget man kan köpa på ICA. Att göra egen hundmat är en konst i sig och inget jag skulle rekommendera utan att först gå en kurs i det.

Iaf så kommer valparna att få mat från Eukanuba, just för att jag tror och vet att dom gör bra hundmat. Så jag hoppas att mina valpköpare förstår viken av bra mat till sin valp. Det blir inte dyrare i längden än att chansa på ett billigt foder. Framförallt för att av ett bra foder behöver inte hunden ha lika mycket mängd som av ett billigt för att få i sig det den behöver.

Valpar brukar vara duktiga på att äta, men sen som juniorer brukar det vara lite jobbigt och maten är inte lika intressant och då är det extra viktigt att inte byta mat eller kladda mer än nödvändigt.

Här gäller det att vara envisare än en terrier ;-)



Av Ulrika Skoog - 14 april 2009 18:14

Ja idag fyller Oskar 4 år och valparna som igår blev 3 veckor har fått smaka köttfärs från min hand. De tyckte dom allihop var väldigt gott och tyckte att dom skulle få mer. Men vi tar det försiktigt såhär i början....Ginza blev väldigt avundsjuk och tyckte gott att hon kunde få köttfärsen istället!

 Hon var väldigt noga med att tvätta dom och se till att hon fick "resterna"

Ovido - Quiz & Flashcards