Direktlänk till inlägg 14 februari 2012

Är jag din uppfödare?

Av Ulrika Skoog - 14 februari 2012 10:03

Spännande fråga va?

För hur ser ni det som valpköpare, vad vill ni ha av mig?


Jag är en ganska vanlig tvåbarnsmamma med ett väldigt stort hundintresse. Vi bor i hus med stor tomt och väldigt nära till skog, sjö och hav. Föder upp Bedlington terrier i väldigt liten skala, max en kull om året såhär långt, nu väntar vi vår 4 kull. Är uppvuxen på landet och hundar har alltid funnits där dock av bruksraser så som Labradorer, Doberman och Schäfer. Att hänga med på äventyr i skogen och på apellplanen var bland det roligaste jag visste, satt gladeligen som figurant i skogen eller hängde med pappa när han höll sina kurser speciellt då valpkurserna så klart.

Idag lockar inte de stora bruksraserna mig så mycket speciellt då jag inte har tiden, man ska inte ha en arbetande Doberman utan att ha tiden för den. Idag är jag mest ute i skog och mark med mina hundar, vi går och cyklar mycket Bedlington terriern ÄLSKAR MOTION MEN KRÄVER DET INTE, perfekt helt enkelt för när tiden ibland är knapp eller sjukstugan tagit sitt grepp om familjen så nöjer de sig fint med soffhäng och ett par rundar på tomten. Dock klarar dom nog precis hur mycket motion som helst, men friska sunda kroppar är det inte mycket som är ett hinder!

Självklart är vi på en del utställningar men men barn och jobb hinns det inte alltid med. Hoppas få mer möjlighet till det när barnen är större, ja alltså sen när dom ändå inte vill hänga med sin mamma   


Att vi valde Bedlington från början var ganska mycket en slump, Jens har aldrig haft hund och ville inte ha en så stor hund. Jag ville gärna ha en terrier och en hund som man kunde "pyssla" med. När vi httade Elvis var vi sålda direkt, han bara skulle bli vår. Fanns inget annat alternativ. Åh jisses vad denna hunden betyder mycket för oss, speciellt mig, finns ingen som han...ja jag vet att det låter löjligt men mitt hjärta hoppar det där extra slaget för honom. Nej inte alls för att han är den vackraste med mest titlar....utan för att han är den han är!

Just så vill jag föda upp hundar, jag vill att alla ska känna sådär för sin hund, känna att dom har svårt att se en vardag utan just sin hund!

Klart jag också vill föda upp snygga hundar MEN det viktigaste är att hitta valpköpare som just älskar sin hund just för att det är den. Blir jätteglad om någon vill ställa ut och jag hjälper till med så mycket jag kan, men det viktigaste är att dom hamnar i ett hem som kommer att älska dom i runt 15 år. För ja det är en ras som lever länge och det är jag glad för Elvis blir snart 9 och är pigg som en mört. Han hänger med på allt och älskar livet han lever.


Längtar så att få valpar i huset igen, det är 1,5 år sedan vi hade det. Det här är dessutom en kombination som jag är så spänd på. Ginza är dessutom en utmärkt mamma. Ginza är för övrigt en väldigt rolig hund, hon badar i sjön, undersöker alla "gryt" i skogen mm. Sen att hon är världens mest keliga hund som gärna tillbringar timmar i ditt knä gör att man faller pladask för henne.

 

En bild på Ginza och valparna födda 2010-06-05

// Ulrika

 
 
Ingen bild

Lotta

20 februari 2012 16:52

vad spännande med Valpar igen! Kul att du har kommit igång lite med bloggen med!
Förstår precis hur du tänker med Elvis. Så känner jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Skoog - 9 april 2013 09:58


  Föräldrar; SE UCH Blå Skuggand Joystick Swing * SE UCH Arc-en-ciel A Perfect Day.   Hane blå: Optimal Flex Edward Scissorhands Tik blå: Optimal Flex Dark Shadows Tik sand: Optimal Flex Finding Neverland.   Visst är dom fina? En val...

Av Ulrika Skoog - 17 juli 2012 13:37

Igår kom Thor och Michaela och hämtade sin lilla flicka! Enligt rapport gick det bara bra att köra hem till Malmö. Känns härligt att veta att de små är älskade och efterlängtade! Stort lycka till, vi ses snart igen! // Ulrika ...

Av Ulrika Skoog - 6 juli 2012 10:55

Ja vår alldeles egna fröken får vi ju inte glömma, igår fick hon en liten liten promenad i koppel, ja det gick bättre än förväntat.     Livet är fint och jag är en otroligt stolt uppfödare! // Ulrika ...

Av Ulrika Skoog - 6 juli 2012 10:47


Tänk att mina fina valpar hittat så fina hem. Tidigt i våras var Thor och hans sambo Michaela här och hälsade på, vi fikade och pratade hund! Tiden gick och dom berättade att dom nog skulle vänta ett tag med valp, helt förståligt man ska ha tiden...

Av Ulrika Skoog - 6 juli 2012 10:43

I tisdags flyttade Optimal Flex Sleepy Hollow aka "Astrid" med sin nya familj till Göteborg. Tora och jag har haft kontakt länge och nu äntligen fick hon sin alldeles egna Bedlington flicka. Astrid verkar ha det jättebra och jag har fått fina rap...

Ovido - Quiz & Flashcards